کار. ۵ دقیقه پیاده روی. کار.

آیا به صندلی محل کارتان چسبیده اید؟

 

حدود پنج دقیقه ایستادن یا راه رفتن در هر ساعت یک روز کاری می تواند روحیه تان را بالا ببرد، بدون کاستن از تمرکز و توجه تان، با خستگی و بی حالی مبارزه کند و حتی جلوی احساس گرسنگی کاذب را بگیرد. این مطالعه دریافته است که قدم زدن مختصر و مداوم تاثیری به مراتب سودمندتر نسبت به پیاده روی طولانی پیش از آغاز روز کاری دارد و اصلی را فراهم می آورد برای آن دسته از ما که همه روزه در محدوده میز کارمان گیر افتاده ایم.

شواهد زیادی موجود است که می گوید نشستن درازمدت، پیامدهای عاطفی و جسمی نامطلوبی به همراه دارد. مطالعات نشان داده اند که نشستن بدون تحرک از سرعت جریان خون در ساق پا می کاهد و خطر تصلب شرایین – تجمع پلاک ها- را افزایش می دهد. افرادی که روزانه بیش از هشت یا نه ساعت می نشینند- که برای بسیاری از ما این میزان، توصیف کننده یک روز کاری عادی است- در مقایسه با کسانی که تحرک بیشتری دارند، در معرض ریسک بالایی نسبت به بیماری های دیابت، افسردگی و چاقی مفرط هستند.

از اینرو، پژوهشگران و کارفرمایان برای راه حلی در این خصوص، تنوعی از روشهایی را پیشنهاد کرده اند تا به کمک آنها زمان نشستن افراد کاهش یابد که در بر گیرنده جایگاه های کاری ایستاده یا میزهای مجهز به تردمیل است. اما چنین گزینه هایی سخت و هزینه بر است و برای بسیاری از موقعیت های شغلی عملی نیست. برخی از متخصصان نیز نگرانند که اگر مردم در دفتر کارشان فعالیت فیزیکی داشته باشند ممکن است خسته تر، بدخلق تر، حواس پرت تر یا گرسنه تر شوند که هر یک از این حالات تاثیر نامطلوبی بر روی کارکرد و سلامت آنها در دراز مدت می گذارد.

پژوهشگران کلرادو بر آن شدند تا چند روش افزایش تحرک را در میان کارمندان بیازمایند. آنها برای شروع ۳۰۰ نفر از کارمندان بی تحرک را به کلینیک دانشگاه دعوت کردند تا حین آزمایشهای سلامتی، پرسشنامه ها را نیز پر کنند. ضربان قلب و سطح هورمون آنها اندازه گیری شد. همچنین از آنها خواستند بر طبق مقیاس عددی، احساس خستگی، پر انرژی بودن، خوشحالی و اشتهای اندک خود را درجه بندی کنند. افزون بر آن از داوطلبان خواسته شد که در بازیهای کامپیوتری شرکت کنند که بر اساس توان تمرکز و تصمیم گیری طراحی شده بود. سپس در سه جلسه بعد در کلینیک برای هر داوطلب یک روز کاری شش ساعته باز سازی شد. داوطلبان در نخستین جلسه برای تمام روز- به جز رفتن به دستشویی- بدون هیچ وقفه ای نشستند. جلسه دوم از آنها خواستند تا پیش از شروع روز کاری ۳۰ دقیقه به صورت آرام پیاده روی کنند و سپس برای پنج تا پنج ساعت و نیم بدون هیچ زمان استراحت برنامه ریزی شده بنشینند.

سر انجام در سومین جلسه داوطلبان بیش از ۶ ساعت نشستند با این تفاوت که ابتدای هر ساعت به مدت پنج دقیقه پیاده روی آرام با تردمیل داشتند. پژوهشگران در ابتدای و انتهای هر جلسه نمونه خون از داوطلبان گرفتند تا سطح هورمون استرس را چک کنند. ضمنا از آنها خواستند تا در فواصل معین خلق، انرژی، خستگی و اشتهایشان را به صورت عددی اعلام کنند. به علاوه آزمایش های کامیپوتری درباره مهارت های فکری شان را نیز در پایان هر جلسه تکرار کردند. پس از آن پژوهشگران دست به تحلیل این داده ها زدند.

اعداد نشان دهنده این موضوع بود که در هر اندازه گیری هنگامی که آزمودنی ها، شش ساعت بی وقفه نشسته نباشند، احساسشان بهبود می یابد. همچنین گفتند هنگامی که فعالیت داشته باشند در طول روز انرژی بیشتری دارند. خواه این فعالیت به صورت پیاده روی تقریبا طولانی در ابتدای روز کاری باشد خواه به دفعات کوتاه تقسیم شود.

با این حال در سنجشی دیگر عنوان شد که پیاده رویهای پنج دقیقه ای در اول هر ساعت، نسبت به نوع متمرکز سی دقیقه ایش، انرژی بخش تر بودند. هنگامی که کارکنان، بیشتر از جایشان بلند می شوند افزون بر خوشحالی بیشتر، خستگی و گرسنگی کاذب کمتری را نیز گزارش می دادند. در حالی که حس نشاط و نیرومندی افرادی که تنها یک بار در صبح پیاده روی داشته اند، بعد از ظهرها ثابت مانده بود این احساس برای آن دسته از کسانی که روزانه در هر ساعت پنج دقیقه تحرک داشتند معمولا در طول روزنیز افزایش می یافت. صرفنظر از اینکه آنها تمام روز نشسته باشند یا تحرک داشته باشند تفاوتی در تست های شناختی وجود نداشت. هورمون استرس نیز طی هر جلسه ثابت باقی مانده بود.

جک گروپل – پژوهشگر بنیانگذار بنیاد کارایی انسانی جانسن اند جانسن می گوید: این نتایج حاکی از آن است که حتی مقدار بسیار کمی از فعالیت درطول روز، راهی آسان و عملی به سوی بهبود سلامت است.

او خاطرنشان می سازد که وقفه های پیاده روی در طول یک روز کاری، نه تنها باعث احساس خستگی و گرسنگی نمی شود که حتی تاثیری عکس بر این حالات دارد. اما این مطالعه در مقیاسی کوچک و کوتاه مدت بود که وابستگی آن به اداراک داوطلبان درباره پاسخ هایشان به آزمایش، آن را محدود کرده بود. دکتر گروپل می گوید: اما با این حال آشکار است که تحرک اهمیت دارد. او پیشنهاد می کند : در تقویم سال ۲۰۱۷ نشان بگذارید تا هر ساعت ۵ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشید. این فعالیت می تواند راه رفتن و پایین آمدن از راه ، قدم زدن در سالن یا حتی پیرامون دفتر کارتان باشد.

مترجم ثریا مرعشی

مترجم ثریا مرعشی